භාවනාව සඳහා යමෙක් යොමුවිය යුත්තේ සසරේ ඇති භයානක තත්ත්වය දැන ඉන් ගැලවීම පිණිස විය යුතුය. නමුත් කෙනෙක් භාවනා කිරීමට යොමුවන්නේ අනුන් කරන නිසා, විලාසිතාවක් ලෙස හෝ වෙනත් අයගේ අවධානය යොමුවීම පිණිස වැනි දෙයක් නම් නම් ඒ භාවනාවෙන් නියම ඵල ලබන්නට නොහැකි විය හැක. කෙසේ වෙතත් කුමන ආකාරයකින්වත් භාවනාව සඳහා යොමු නොවන්නන්ට වඩා ඔහු වාසනා වන්තය. මන්ද යම් අවස්ථාවක එම තැනැත්තා භවනාවේ වටිනාකම වටහා ගන්නා විට එම පුද්ගලයා කාලය අපතේ නොයවමින් භාවනාවේ යෙදීමෙන් මහත් වූ කුසලයක් රැස් කරගෙන ඇති නිසාවෙනි.
භාවනාවේ සමාධිය වැඩීම එක් එක් පුද්ගලයාට වෙනස් වේ. ඊට හේතුව සසර පුරැද්දය. මේ නිසා භාවනාවේ සසර පුරැද්ද ඇත්තේ කාටද කියා එක එල්ලේ කිව නොහැක. ඉතා හොඳින් සිල්වත් වූ පුද්ගලයකුට ඉක්මනින් සමාධිය පිහිටන්න වගේ ම එසේ නොවන දුසිල්වත් අයකුට* වුව ඉක්මනින් සමාධිය පිහිටන්නට හැකියාව තිබේ. ඒ ආකාරයෙන් මේ දෙදෙනා අතර සිටින කවරෙකුට වුව සමාධිය පිහිටීම විවිධ මට්ටමේ පැවැතිය හැක. එබැවින් කිසිවෙකුත් අපට ඔව හරියන්නේ නෑ, අපට සමාධිය පිහිටන්නේ නෑ, අපි කරන කියන දේවල් නිසා අපට ඒ පින නෑ යනුවෙන් පසුගාමී නොවිය යුතුය. කිසි විටකවත් ඔබ ඔබ ගැන අවතක්සේරැ නොකළ යුතුය. සත්වයා උපදින ස්ථාන තිස් එකකින් සුද්ධාවාසයේ හැර ඉතිරි ස්ථාන තිහකම ඉපදී ඇති ඔබ සසරේ ඔබ නොවිඳපු දුකක් නැහැ. නිර්වාන සැපය හැර නොවිඳපු සැපක් නැහැ. මහා බ්රහම්මයා ලෙස බ්රහම්ම ලෝකයේ ඉපදීමෙන් සැප ලැබුවා සේ ම ඔබ සක්විති රජකම පවා ලැබූ වාර පවා ඇත. එසේ ම සසරේ ඔබ භාවනා කළ අවස්ථා ද ඇත. එසේ නම් ඔබටත් ලැබූ විරල මනුෂ්ය ආත්මය සසරෙන් එතෙරවීමට යොමු කර විපුල ඵල නෙලාගත හැක.
යමෙකුට පිළිකුල් භාවනාව ද වැඩීම කළ හැකි නමුත් විවාහක හා විවාහ අපේක්ෂාව ඇති පුද්ගලයින් මෙම භාවනාව ගැඹුරින් නොවැඩිය යුතුය යන සමාජ මතය නිසා මෙම භාවනාව වැඩීම බොහෝවිට ලෞකික ජීවිතයට බාදාවක්යැයි මතයක් පවතී. අවබෝධයෙන් නිවැරදිව මෙම භාවනාව වඩන්නේ නමි ජීවිතය පිළිබඳව පුළුල් අවබෝධයක් ලබන්න පිළිකුල් භාවනාව තරම් වෙනත් භාවනාවක් නැතිතරම් ය. එසේම තමන් අතින් සිදුවන බොහෝ වැරදි, අකුසල් වලින් මිදෙන්න ද මෙම භාවනාව උපකාර වේ. කෙසේනමුත් කවර භාවනාවක් වුව ඇරඹීමේදී මුලික ලෙස පිළිකුල් භාවනාව සිහි කළ යුතුය. මීට අමතරව ආනාපානසති භාවනාව ද මූලිකව වැඩිය හැක. නමුත් ආනාපානසති භාවනාව ගැඹුරෙන් වැඩීමට සහ ඉහත භවනා වැඩීමේන් ඔබ ලබන්නා වූ භාවනා ප්රගතිය යොදාගෙන විදර්ශනා වැඩීමට ගුරැ උපදෙස් මත යොමු විය යුතුය.මාර්ග සමාධිය...
නිවැරදි ධර්මය සැමදා විද්යමාන නොවේ..... අධර්මයෙන් එය වැසීයමින් පවතී......







